Vadehavet som verdensarv - Hvad er arv?
Beskrivelse
For at aktivere elevernes forforståelse i forhold til verdensarv, tales sammen i dobbeltcirkler om spørgsmålene:
- Hvad tænker du på, når du hører ordet ARV?
- Hvad har VÆRDI for dig?
- Har du ARVET noget efter nogen?
- Hvad vil andre arve efter dig?
Mål
Dansk
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Efter 10. klasse
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
- Dialog
- Sproglig bevidsthed
Geografi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Naturgrundlag og levevilkår
Biologi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Anvendelse af naturgrundlaget
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Sådan gør du
Lad eleverne snakke sammen i dobbeltcirkler.
Halvdelen af eleverne danner en cirkel og vender ryggen imod cirklens centrum. Den anden halvdel danner en cirkel udenom, således at hver elev stiller sig ansigt til ansigt med en fra indercirklen - en makker.
Stil et spørgsmål og lad eleverne tale sammen om det i ca. 1 min.
Eleverne takker hinanden for snakken og ydercirklen rykker to personer til højre.
Eleverne snakker nu om et nyt spørgsmål med deres nye partnere. Processen gentages 4 gange.
Man kan også lade hvert spørgsmål gå igen to gange, så eleverne får flere makkeres synspunkter på samme spørgsmål.
Spørgsmål:
- Fortæl til din makker, hvad du tænker på, når du hører ordet "arv"?
- Hvad har værdi for dig?
- Har du arvet noget efter nogen? Hvad?
- Hvad skal andre arve efter dig?