Opgave
UNESCO Verdensarv

Vadehavet som verdensarv - Skriv og hold taler

Foto af Prins Joakim, som holder tale

Beskrivelse

Da Vadehavet i 2014 blev udpeget som verdensarv, holdt Hans Kongelige Højhed Prins Joachim tale. Brug talen som inspiration og lad eleverne selv formulere og holde taler, som I filmer. Opstil nogle ”benspænd” om hvor kort eller lang talen må være, hvem der skal være målgruppen og at den skal indeholde nogle bestemte ord.

 

Forberedelse

  • Se filmen med Hans Kongelige Højhed Prins Joachims tale igennem
  • Vælg ”benspænd” og beslut hvor meget tid I vil lægge i processen
  • Sørg for at I har mulighed for at optage film
  • Planlæg filmpremiere

Sådan gør du

  • Sørg for at eleverne har viden om, hvad verdensarv er og hvad der er særligt ved Vadehavet
  • Se Hans Kongelige Højhed Prins Joachims tale sammen eller lad eleverne se talen hjemme, inden timen
  • Tal med eleverne om genren ”en tale”. Brug evt. arbejdsarket med 10 gode råd, når du skal holde tale

Introducer eleverne for de valgte ”benspænd” at de fx. skal bruge ord som:

  • Verdensarv
  • Enestående universel værdi
  • UNESCO
  • Dynamisk landskab
  • Tidevand

Lav eleverne arbejde individuelt, eller i par, med at udvikle talen og øve den igennem.

Lad eleverne optage små film, hvor de holder deres tale. Optag evt. filmen ved Vadehavet. 

Hvis filmen skal redigeres, kan eleverne evt. bruge MovieCut på Skoletube.

Læg fx filmene i en afleveringskanal på Skoletube.

Hold evt. filmpremiere med popcorn og inviter forældre eller en anden klasse som gæster.

 

Mål

Dansk
Efter 9. klasse

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation

  • Planlægning

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • It og kommunikation

Efter 10. klasse

Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst

  • Afkodning
  • Tekstforståelse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Dialog
  • Sproglig bevidsthed

Biologi
Efter 9. klasse

Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Anvendelse af naturgrundlaget

Geografi
Efter 9. klasse

Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Globalisering

 

Praktisk information

Målgruppe
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Biologi
Dansk
Geografi
Aktivitet
Indenfor
Udenfor
Fokus
UNESCO Verdensarv
Vadehavet i efterkrigstiden
Varighed
1 dag
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

Skriv taler om Verdensarv arbejdsark

Folder - vores Verdensarv

Verdensarv vadehavet

Artiklen Verdensarv Vadehavet – Kronen i nationalparken (s. 4-9)