Opgave
Introopgaver

Brainstorm

Brainstormopgave

Beskrivelse

For at få aktiveret elevernes passive og aktive viden om Vadehavet, kan man starte med at lave en brainstorm-aktivitet. Det er med til at skabe en forforståelse, der fungerer som et stillads til at bygge mere viden på. Det kan virke motiverende for eleverne, at de oplever, at dette er et emne, som de - individuelt og i fællesskab - ved noget om.

Forberedelse

  • Print arbejdsarkene.
  • Til arbejdsarket ”Brainstorm på tid” skal der bruges et stopur/en telefon.

Sådan gør du

Udlevér og gennemgå arbejdsarkene med eleverne. Det kan overvejes, om alle skal have samme øvelse eller forskellige. 

Brainstorm med landkort 
På et arbejdsark, med et kort over Vadehavet, skriver eleverne hvad de ved eller kommer til at tænke på om Vadehavet og livet ved Vadehavet.

Brainstorm bobler 
På et arbejdsark er der tegnet fire bobler, som overlapper hinanden. Som støtte og inspiration har boblerne overskrifter: Dyr, planter, landskab og menneskers liv – før og nu. Eleverne skriver i boblerne, hvad de ved eller kommer til at tænke på.

Brainstorm tankekort 
På et tankekort skrives, i små bobler, ord eller sætninger som eleven kender eller kommer til at tænke på om Vadehavet. Lad et ord være inspiration til det næste i rækken.

Brainstorm på tid 
I et afgrænset tidsrum, fx 3 minutter, skriver eleverne hvad de ved og kommer til at tænke på om Vadehavet. De skal skrive hele tiden. Går de i stå skal de bare skrive det samme ord flere gange til de kommer videre.
Eleverne bør gemme arkene, så de efterfølgende kan se, at de har fået større viden. Gentag eventuelt denne brainstorm som en evalueringsøvelse.

Mål

Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Kommunikation: Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger

Dansk
Efter 6. klasse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer

Biologi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi/geografi

Geografi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi

Naturfag
Efter 10. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold

Praktisk information

Målgruppe
1. klasse
2. klasse
3. klasse
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Dansk
Natur/teknologi
Aktivitet
Indenfor
Fokus
Introopgaver
Varighed
Mindre end 1 time
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Verdensmål
SDG
SDG
SDG

Brainstorm bobler

Brainstorm landkort

Brainstorm på tid

Brainstorm tankekort