Opgave
Musik, kunst og litteratur

Digt et Vadehav

Billede

Beskrivelse

Mange digtere har ladet sig inspirere af Vadehavets barske og foranderlige natur. Lad eleverne arbejde skriftligt og mundtligt med egne indtryk, oplevelser og stemninger i Vadehavets natur, på digtform.

 

Mål

Dansk
Efter 4. klasse

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer

  • Forberedelse

Efter 6. klasse

Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster

  • Oplevelse og indlevelse

Efter 9. klasse

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation

  • Respons

Efter 10. klasse

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form der passer til genre og situation

  • Fremstilling

Engelsk
Efter 9. klasse

Skriftlig kommunikation: Eleven kan forstå og skrive længere, sammenhængende tekster med forskellige formål på engelsk

  • Skrivning

 

Sådan gør du

Snak med klassen om hvad de tidligere har lært om Vadehavets gloser og om digte.

Introducer eventuelt nye former for digte:

  • Haiku-digte
  • Lodrette digte
  • Formdigte
  • Årstidsdigte
  • Digte med modsætninger
  • Digte der rimer eller ikke rimer

 

Før besøget

Læs evt.: "Balladen om Ballum", Jens Rosendal, Melbyhus 1981 og "Tidevand", Jens Rosendal, Melbyhus 1998.

Lad klassen læse et eller flere digte om Vadehavet og snak efterfølgende om dem.

 

Under besøget

Tag på tur til Vadehavet - se marsken, digerne, vadefladen, og skriv digte mens I sidder i naturen.

Hvis eleverne skal skrive digtene på tysk eller engelsk, kan det være en god idé at aftale med eleverne at al kommunikation udendørs foregår på det pågældende sprog.

Skriv digtene med håndskrift eller på computer og læs dem højt i klassen. 

Før eleverne kan skrive om deres oplevelser på dansk, eller et fremmedsprog, er det vigtigt at introducere nogle af Vadehavets gloser i de forberedende timer. Hertil kan opgaven 'Lær Vadehavsord' benyttes.

 

Praktisk information

Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Dansk
Engelsk
Aktivitet
Indenfor
Varighed
2-4 timer
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

Ordbog