Opgave
Dyreliv

Så mange...

Vade

Beskrivelse

Vadehavet har et rigt dyreliv, men det er svært at få øje på, da det meste lever under sand- og vandoverfladen. Gennem denne opgave synliggøres dyrelivet i vadefladen, og der arbejdes med hvor mange dyr der egentlig er. Der anvendes begreber som antal/m2, antal/km2 og grafiske afbildninger.

 

Forberedelse

  • Udvælg en vadeflade I vil besøge og tjek tidevandet.
  • Print arbejdsark og bestemmelsesark. Bestemmelsesarkene kan med fordel lamineres, så de ikke bliver våde.

Find materialer frem til turen:

  • Snor og fire pløkker til hver gruppe, til at lave en ramme på 1 kvadratmeter
  • Digitalkamera / mobiltelefon
  • En greb til hver gruppe
  • En sigte/si til hver gruppe med hulstørrelse 1 mm.
  • En spand til hver gruppe
  • Evt. følgende grej: rejehov, faghusnet eller andet (undersøg gældende regler, herunder krav om fisketegn)

 

Sådan gør du

Tag ud til vadefladen ved lavvande og del klassen op i grupper. Eleverne skal nu lave en kvadratmeter på vadefladen vha. snor og pløkker og tage et billede af området. Derefter skal de grave sandet væk i kvadratet ned til 25 cm dybde, sigte sandet fra hullet og gemme alle dyrene de finder, i spanden.

Identificer i fællesskab de forskellige dyr, tæl dem og skriv resultatet ind i arbejdsskemaet.

Marker dernæst et nyt område med rammen og læg alle dyrene indenfor det markerede område. Tag så endnu et billede.

Øvelsen kan gentages forskellige steder på vadefladen. Vælg f.eks. et område, hvor bunden er blød og et hvor den er hård og fast.

Når I kommer hjem, kan I taste jeres tal ind i et Excel-regneark og lave grafer og andre grafiske afbildninger af jeres fund.

 

Mål

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

  • Undersøgelser i naturfag

Matematik
Efter 6. klasse

Matematiske kompetencer: Eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik

  • Problembehandling

Biologi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi

  • Undersøgelser i naturfag

Naturfag
Efter 10. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag

  • Undersøgelser i naturfag
  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår

Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår

Arbejdsark

 

Praktisk information

Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Biologi
Matematik
Natur/teknologi
Aktivitet
Bevægelse
Ekskursion
Indenfor
Udenfor
Fokus
Dyreliv
Varighed
1-2 timer
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Skjul detaljer

Mest ideel fra april til oktober.

 

Så mange ... - arbejdsark

Vadehavets dyreliv

Livet på vaderne