Samfundets grundlæggende ressource i vikingetiden var landbruget. Hele vadehavsområdet har været bebygget i vikingetiden. For at menneskene kunne bosætte sig på et sted, skulle der være gode muligheder for korndyrkning og store engarealer til græsning af kvæg. Især det sidste har været særlig godt i området ved marsken, så derfor var disse områder rigere og tættere bebygget end områder længere inde i landet.
I denne opgave skal børnene arbejde med køer og vikingetiden. Det lægges op til et besøg på Ribe VikingeCenter. Børnene får viden om vikingerne, deres kvæg og mad. De vil få kendskab til kvægets anvendelsesmuligheder og få en forståelse for, hvor den mad, vi propper i munden, kommer fra.
Tal med børnene om:
Børnehaveklasse
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen.
Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på.
Historie
Efter 4. klasse
Kronologi og sammenhæng: g sammenhæng Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål.
Efter 4. klasse
Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster.
Hvilke ting får vi fra køerne? - opgave
Vikingetiden billedtid - A4
Vikingetiden billedtid - A3
Tiden omkring 1634 - billedtid - A4
Tiden omkring 1634 - billedtid - A3
1950´erne - billedtid - A4
1950´erne - billedtid - A3