Det landskab vi vokser op i, er en del af os på godt og ondt. Det er en del af vores nutid og måske den fremtid vi drømmer om.
Denne opgave er en øvelse for eleverne i at klarlægge og udtrykke hvad de synes er "plus" og "minus" i deres verden - deres landskab. Hvor er der muligheder og hvor er der forhindringer for en god fremtid?
Først diskuterer I på klassen, hvad der menes med plus/positivt og minus/negativt i forhold til deres verden - deres landskab. Hvor er der muligheder og hvor er der forhindringer for en god fremtid?
Dernæst udvælges perspektivet for ”jagten” på plus og minus. Det kan for eksempel være vores natur, brugen af landskabet (grusgrave, landbrug, bebyggelse, industri m.m.), arkitektur i fortid og nutid eller mulighederne for at komme omkring (veje, tog stier m.m.)
Inddel klassen i grupper.
I gruppen diskuteres og noteres på arbejdsarket: Mit landskab - plus og minus. Dette kan gøre inde i klasselokalet eller på en tur ude i landskabet.
Herefter skrives udsagnene over på små kort som bruges til øvelsen "En målestok for minusser og plusser". Se arbejdsark.
Afsluttende tages en fælles samtale med hele klassen om processen. Flyttede de kortene efter at have lyttet til hinandens argumenter eller holdt de fast i deres første holdning?
Biologi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi
Geografi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi
Dansk
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Naturfag
Efter 10. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold
Mit landskab plus og minus
En målestok for plus og minus