plus og minus

Mit landskab plus og minus

Opgaven

Det landskab vi vokser op i, er en del af os på godt og ondt. Det er en del af vores nutid og måske den fremtid vi drømmer om.

Denne opgave er en øvelse for eleverne i at klarlægge og udtrykke hvad de synes er "plus" og "minus" i deres verden - deres landskab. Hvor er der muligheder og hvor er der forhindringer for en god fremtid?

Sådan gør du

Først diskuterer I på klassen, hvad der menes med plus/positivt og minus/negativt i forhold til deres verden - deres landskab. Hvor er der muligheder og hvor er der forhindringer for en god fremtid?

Dernæst udvælges perspektivet for ”jagten” på plus og minus. Det kan for eksempel være vores natur, brugen af landskabet (grusgrave, landbrug, bebyggelse, industri m.m.), arkitektur i fortid og nutid eller mulighederne for at komme omkring (veje, tog stier m.m.)

Inddel klassen i grupper.

I gruppen diskuteres og noteres på arbejdsarket: Mit landskab - plus og minus. Dette kan gøre inde i klasselokalet eller på en tur ude i landskabet.

Herefter skrives udsagnene over på små kort som bruges til øvelsen "En målestok for minusser og plusser". Se arbejdsark.

Afsluttende tages en fælles samtale med hele klassen om processen. Flyttede de kortene efter at have lyttet til hinandens argumenter eller holdt de fast i deres første holdning?

Før besøget
  • Print arbejdsarkene
  • Skaf småkort eller sakse og karton til at klippe kort af
  • Beslut om klassen skal vælge "plusser og minusser" ind eller ude. Hvis de er ude kan det være godt med forskellige scener/lokaliteter
  • Skaf "noget der kan markere en målestok"

Mål

Biologi
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi

  • Argumentation

Geografi
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi

  • Argumentation

Dansk
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Dialog
  • Sproglig bevidsthed

Naturfag
Efter 10. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold

  • Formidling
  • Ordkendskab
Arbejdsark

Mit landskab plus og minus

En målestok for plus og minus