Eleverne skal i grupper løse ”Mysteriet om Misthusum”. I den sydlige del af det danske Vadehav – i Ballummarsken, ligger 8 værfter (kunstige forhøjninger) og et sommerdige. Stedet, hvor disse ligger, kaldes Misthusum. I dag ser man kun få græsklædte forhøjninger og sommerdiget. Noget er der sket i Misthusum.
I denne opgave forholder eleverne sig til korte historiske udsagn, der sammen med naturgeografiske fakta, hjælper gruppen med at opstille teorier for, hvad der kan være sket ved Misthusum.
Eleverne ved ikke på forhånd, at Misthusum fra ca. 1250 og frem til starten af 1600-tallet var en større samling gårde, der var bygget på værfter. Herfra afgræssede man Ballummarsken og for at beskytte jorden mod det daglige højvande, byggede man allerede i 1400-tallet et sommerdige.
Vandet har altså altid været en trussel. Stormfloden 1634 udslettede samtlige gårde, men de fleste blev genopbygget. Herefter begyndte der dog langsomt at ske en fraflytning fra stedet til mere sikre steder, inde på gestranden. I 1641 blev Hjemstedgård bygget på gestranden ved Hjemsted nær Skærbæk. Endnu 1781 boede 13 familier i Misthusum. 1814 forlod den sidste familie stedet.
På et af værfterne ligger i dag Markmandshuset, der blev opført 1814. I Markmandshuset boede markmændene, der holdt øje med dyrene, mens de græssede ude på marsken om sommeren.
Opgaven kan løses på skolen, men det vil være oplagt at besøge stedet og se landskabet med egne øjne. Det er vigtigt, at eleverne ikke på forhånd kender til historien.
Opgavens karakter betyder, at eleverne faktisk helst skal være ”uforberedte” – dvs. ikke vide noget om stedet og historien på forhånd. Jo mere de ved om landskabet og stormfloder, jo lettere vil de kunne løse mysteriet.
Eleverne skal forberedes på opgavens karakter: Altså, at de får nogle oplysninger, som de skal bruge på at udvikle deres teori – og at to teorier i princippet kan være lige gode, hvis man kan argumentere for dem.
På denne måde får eleverne forståelse af historikernes og arkæologernes arbejdsmetoder, og prøver at anvende kildekritik.
Historie
Efter 6. klasse
Kildearbejde: Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden
Efter 9. klasse
Kildearbejde: Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger
Mysteriet om Misthusum
Kort til mysteriet om Misthusum
Billedark til mysteriet om Misthusum
Udsagnskort til mysteriet om Misthusum
Udsagnsbilledkort til mysteriet om Misthusum