I et storylineinspireret forløb arbejder eleverne med vadehavsøen Langli og livet på øen.
Det historiske perspektiv er i fokus og kilder inddrages og bearbejdes undervejs.
Vi har taget afsæt i tankerne fra storylinemetoden, som i ”Storylinebogen” af Cæcilie Fankenberg og Erik Håkonsson, Kroghs Forlag defineres som:
'Storylineforløb er tematiske, problemorienterede undervisningsforløb, hvor det karakteristiske er, at undervisningen ikke kredser om et central emne, men er fremadskridende som en fortælling – følger en storyline'.
Eleverne bliver ikke belært, men udfordret. De lærer i en oplevelsespræget tilgang ved at opdage, reflektere, samtale og handle. De kommer i et fortællingsunivers til at arbejde med den virkelighed de kender, så de udvider deres forståelse af verden – understøttet af visualiseringen af deres forestillinger.
En vigtig pointe er, at børnene hele tiden bliver klar over at deres egen kreativitet og argumenterede tænkning er værdifuld.
Forslag til litteratur:
Tage Sørensen, Esbjerg indtil 1989 - i malerkunst og farver (side 30-47)
Lumino Forlaget 1989
Kirstine M. Olesen, "Øen Langli", Eget forlag 1940
Claus Sørensens erindringer I 1888 – 1910, Langli - dreng bliver fisker,
Amtets tryk, Esbjerg 1973
Pia Sigmund, Børn i Danmarks historie 1872, Alinea 2005.
”Emanuel og Louise fra Nyboder”
”Ruth og Bjørn fra Sønderjylland”
Jonna Byskov og Marianne Keinicke, ”Der var forskel på folk” – tiden omkring 1900. Dansk i midten – lærervejledning
Alinea 2005
Dansk
Efter 6. klasse
Læsning: Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer
Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
Historie
Efter 6. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum
Natur og teknologi
Efter 6. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om natur og teknologi
Storyline om Langli
Om Langli og de fem familier
Artikelsamling
Foto fra Langli