Livet i Tøndermarsken har gennem århundreder været et liv med vand: Tidevand, stormfloder og vinteroversvømmelser har formet både landskab og mennesker.
Tidevand og stormfloder har været afgørende for livsvilkårene i marsken, de har givet muligheder og sat grænser. Marskboerne har udnyttet mulighederne og løbende forsøgt at gøre livsvilkårene endnu bedre; gennem byggeri af diger, værfter, sluser og kanaler.
Men i forsøget på at "tøjle" marsken har marskens indbyggere skabt nye udfordringer: Vinteroversvømmelser, som er åvand der ophobes bag diget, når sluseportene er lukkede i længere tid pga. storm. Et problem der først blev løst i Tøndermarsken med afvandingen omkring 1930.
I Ribemarsken er bagvand stadig et vilkår.
Eleverne skal lave billeder eller skulpturer som fortæller om menneskenes liv i marsklandskabet.
På arbejdsarket ”Marskens mennesker og landskab” kan du læse mere. Se nedenfor!
Denne opgave var del af oplæggene til Børnenes Efterårsudstilling 2011 – Vadehavets Natur, Kunst og Kultur.
Introducer eleverne for emnet omkring Marskens mennesker og landskab.
Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
Historie
Efter 4. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
Efter 6. klasse
Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum
Efter 9. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
Billeder - marskens mennesker og landskab
Fakta - marskens mennesker og landskab