I Vikingetiden fungerede Vadehavet som en slags motorvej til Ribe. Handlende fra mange lande kom til byen ad vandvejen. De medbragte produkter og råvarer, som de lokale håndværkere benyttede sig af. Det ved vi fra arkæologiske fund.
Eleverne skal arbejde med at forholde sig til og illustrere Vadehavets og handlens betydning for vikingetidens Ribe.
Man kan også vælge at sætte det i perspektiv til verden i dag. Eleverne kan lave små film, tegninger, malerier, relieffer eller skulptur.
Denne opgave var del af oplæggene til Børnenes Efterårsudstilling 2011 – Vadehavets Natur, Kunst og Kultur.
Teaminterview:
Eleverne arbejde i grupper på fire. Fortæl dem, hvor længe de skal arbejde.
Trin 1:
I hver gruppe rejser et medlem sig, og de andre i gruppen interviewer ham/hende: ”Hvad ved du om vikingerne?, Hvem handlede vikingerne med?, Hvad havde stor værdi i vikingetiden…?” ( lav evt. spørgsmålskort til dem)
Trin 2:
Når tiden er udløbet, sætter den interviewede sig igen og de andre takker for svarene
Trin 3:
Efter tur rejser de andre medlemmer sig og bliver interviewet
Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedkommunikation: Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
Historie
Efter 4. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
Efter 6. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
Arbejdsark til Ribes Vikinger
Litteratur og links til Ribe i vikingetiden