Hvilke livsvilkår havde et barn i 1890 – 1920 i Vadehavsområdet?
Omdrejningspunktet er de materielle kår, hverdagslivet og betingelserne for børn i en given periode i relation til fiskeriet.
Der tages udgangspunkt i hvordan man som barn kunne opleve tiden, og der arbejdes med datidens arbejde i fiskeriet (både krogfiskeri og snurrevodsfiskeri), maden, boligen, familien, tøjet, fritiden og troen.
Eleverne kan besøge Fiskeri- og Søfartsmuseets fysiske miljøer både indendørs og udendørs. Gennem elevernes egne oplevelser i Fiskeri- og Søfartsmuseets udstillinger og/eller deltagelse i museets aktiviteter lægges der vægt på at de beskriver og udtrykker nogle af de livsvilkår, man havde som barn i Vadehavsområdet. Eleverne skal gennem små film, it-collager, tegninger, malerier, relieffer eller et skulpturelt udtryk fortælle en historie om vilkårene for en fiktiv fiskerfamilie fra Esbjergegnen.
Introducer eleverne for emnet "Vi fiskede fra Esbjerg".
Tænk – Par – del:
Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedkommunikation: Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
Tegning og grafik
Historie
Efter 4. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
Efter 6. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
Efter 9. klasse
Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
Billeder - Vi fiskede fra Esbjerg