Denne opgave er tænkt som en evalueringsopgave, der følger op på opgaverne:
Eleverne skal gå rundt mellem hinanden og først læse, så mixe/bytte små kort med tekster om huse ved Vadehavet, og derpå matche dem og få et indtryk af udviklingen i de tre historiske perioder: Vikingetiden, Tiden omkring 1634 og 1950érne.
Denne opgave er lavet med inspiration fra Cooperative Learning strukturen: Mix og match.
Print kortene og klip dem ud.
Der er 21 kort, hvis du har flere elever, sætter du nogle sammen i par.
Sørg for plads til at bevæge sig på.
Trin 1
Hver elev får udleveret et kort med en oplysning på. Kortene passer sammen i sæt af tre.
Trin 2
Læreren siger: ”Mix”, og eleverne cirkulerer imellem hinanden og bytter kort med dem, de møder undervejs. De læser alle de kort, de får i hånden, inden de bytter videre.
Trin 3
Når læreren siger ”Match!”, leder eleverne efter de klassekammerater, der har de kort, som matcher.
Trin 4
Når alle har fundet deres match. Læses kortene højt kronologisk efter tur i gruppen og eleverne taler om, hvordan de forstår indholdet. Når læreren siger ”Mix” fortsætter øvelsen fra trin 2.
Historie
Efter 4. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
Efter 9. klasse
Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
Hvorfor de tre tidsperioder?
Mix & Match huse