Eleverne præsenteres for byggematerialer og forundringskort, som danner baggrund for samtale om husbyggeri ved Vadehavet før og nu. Eleverne skal i grupper fordele materialer/forundringskort i to spande markeret med brændbart/ikke brændbart-skilte.
Print:
Fold forundringskortene på midten, så der bliver en forside til eleverne og en bagside til læreren.
Skaf:
Lad materialerne ligge fremme i god tid, før I skal tale om dem, så elevernes nysgerrighed bliver pirret, inden de skal i gang med at undersøge materialerne selv.
Snak med eleverne om de forskellige materialers holdbarhed.
I vikingetiden brugte bl.a. ler, træ, strå/rør, græstørv og grene. Disse materialer forgår nemt og kan ikke holde i mange hundrede år. Derfor finder man kun meget svage spor efter vikingernes hus. Det kan f.eks. være huller, hvor stolperne har stået eller et stykke træ, som har ligget meget fugtigt og som derfor er bevaret.
I Ribe findes huse, som er mere end 500 år gamle, og det er, fordi de er bygget af mursten, som er brændt hårde og taget er lavet af teglsten. I Ribe var der i 1580 en forfærdelig by brand, hvor 213 huse og gårde brændte.
Grunden til at det gik så galt var, at tagene dengang også var tækket med strå og derfor brændte meget nemt.
Efter den tid blev det forbudt at tække sit tag i den indre by og man skulle have tegl på taget.
Stil evt. spørgsmål til eleverne:
Sæt skiltene med brændbart/ikke brændbart fast på to spande/kasser.
Vis eksempler på byggematerialer gennem tiden fx: Ler, komøg, halm, et stykke skind, et stykke stof, en planke/et bræt, en pilegren, sten, en mursten, et lille vindue eller en ramme med glas.
Lad en af eleverne trække et forundringskort og brug spørgsmålene fra bagsiden, som afsæt for samtale.
Lad eleverne fordele kortene i brændbart/ikke brændbart.
Bagefter kan eleverne fordele kortene i tre hulahopringe/sjippetove med billeder af huse fra de tre perioder. Dette kræver dog, at der er snakket om fællesmængde og foreningsmængde i matematik inden.
Børnehaveklasse
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
Historie
Efter 4. klasse
Kildearbejde: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
Hvorfor de tre tidsperioder?
Huse ved Vadehavet - forundringskort
Huse ved Vadehavet - hulahopringe
Huse ved Vadehavet - brændbart
Huse ved Vadehavet - ikke brændbart