”Brødrene fra Fanø – en historie om søfolk og smuglere” er en roman fra 1922 af Marius Dahlsgaard, udgivet på Steen Hasselbalchs Forlag. Herfra har vi klippet de første to sider, som giver en beskrivelse af, hvordan en dreng går ud på vaden og graver sandorm.
Der er oplæg til forskellige måder at arbejde med teksten på.
Læs teksten højt eller lad eleverne læse den alene eller i par.
Der kan arbejdes med teksten på følgende måder:
Regler for elevernes opgaveløsning til - hvem ved mest?
Ordstyreren sørger for at opgaven løses og nedskriver svarene. Hver deltager svarer efter tur og skal komme med et nyt svar hver gang. Hvis en deltager ikke kan svare, må de andre ikke hjælpe ham/hende.
Fokus på videredigtning
Dansk
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Historie
Efter 9. klasse
Kildearbejde: Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger
De første to sider af bogen brødrene fra Fanø
Brødrene fra Fanø - ord
Brødrene fra Fanø - videredigtning
Brødrene fra Fanø - hvem ved mest?