Brødrene fra Fanø

Brødrene fra Fanø

Opgaven

”Brødrene fra Fanø – en historie om søfolk og smuglere” er en roman fra 1922 af Marius Dahlsgaard, udgivet på Steen Hasselbalchs Forlag. Herfra har vi klippet de første to sider, som giver en beskrivelse af, hvordan en dreng går ud på vaden og graver sandorm. 

Der er oplæg til forskellige måder at arbejde med teksten på.

Forberedelse: 

  • Print teksten til eleverne og de opgaver, du ønsker at bruge
  • Fokus på ordforståelse
  • Print og klip ordkort og opgavekort. Print ordlisten til læreren. Skaf ordbøger (fremmedordbog, nudansk ordbog, netadgang)
  • Fokus på den ældre skriveform
  • Fokus på miljøbeskrivelse  - Hvem ved mest?
  • Print arbejdsarket
  • Husk et ur til tidstagning og papir til oplistning
  • Fokus på videredigtning
  • Print arbejdsarket

Sådan gør du

Læs teksten højt eller lad eleverne læse den alene eller i par.

Der kan arbejdes med teksten på følgende måder:

  • Fokus på ordforståelse
  • Print arbejdsarket med ordforståelse ud og klip ordene ud
  • Der må gerne være mulighed for at bruge ordbøger
  • Del klassen i grupper på 6 personer. Hver person skal have et opgavekort. Tag hensyn til den enkeltes faglige niveau
  • Gruppen arbejder nu mundtligt med ordene på ordkortene et af gangen. Den som har ”læs højt kortet” begynder altid. Læreren kan vurdere om alle grupper skal have alle kort, eller om de skal have en lille del og afsluttende fremlægge for hinanden
  • Ordenes betydning kan findes på sidste side på arbejdsarket om ordforståelse
  • Fokus på den ældre skriveform (aa, navneord med stort…)
  • Vis eleverne den originale tekst fra 1922. Lad eleverne i par eller alene finde eksempler på forskellene.
  • Tal med klassen om forskellene
  • Fokus på miljøbeskrivelse - Hvem ved mest?
  • Del klassen i grupper af 4-5 personer. På 2 minutter og 5 sekunder skal hver gruppe skrive alt, hvad teksten fortæller om stedet
  • Ordstyreren får arbejdsarket og er ansvarlig for at udfylde det. Ordstyreren er den, der har fødselsdag næste gang
  • Læreren forklarer opgaven, som også står på arbejdsarket
  • Denne opgave er den samme for alle grupper

Regler for elevernes opgaveløsning til  - hvem ved mest?

Ordstyreren sørger for at opgaven løses og nedskriver svarene. Hver deltager svarer efter tur og skal komme med et nyt svar hver gang. Hvis en deltager ikke kan svare, må de andre ikke hjælpe ham/hende.

  • Derimod må de ved hjælp af fagter give ham/hende en ledetråd
  • Grupperne meddeler når opgaven er løst, eller læreren afbryder arbejdet når tiden er udløbet
  • Når alle er klar gennemføres samme øvelse grupperne imellem. Læreren leder gennemgangen af konkurrencen
  • Lad gruppernes ordstyrere på skift læse et svar op. Læreren nedskriver svarene. Man må ikke svare det samme to gange – altså må ordstyreren og hele gruppen være opmærksomme på dette
  • For hvert korrekt svar gives et point. Hvert ukorrekt svar giver et minuspoint. Hvis et svar forekommer anden gang fratrækkes gruppen et point, og de som observerede dette får et pluspoint. Hvis nogen synes et svar er forkert diskuteres dette med læreren. Såfremt læreren godkender svaret tildeles et pluspoint og den tvivlende gruppe et minuspoint. Denne proces fortsætter til alle har opbrugt deres løsningsforslag.
  • En optælling af pointene viser, hvilken gruppe der havde den største forhåndsviden.

Fokus på videredigtning 

  • Opgaven lyder: ”Skriv din egen forsættelse på historien om Peter”
  • Tal med eleverne om at de skal tage afsæt i teksten og den tid teksten foregår i
  • Brug arbejdsarket

Mål

Dansk
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Sproglig bevidsthed

Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst

  • Afkodning

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation

  • Fremstilling

Efter 10. klasse

Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst

  • Afkodning
  • Tekstforståelse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Dialog
  • Sproglig bevidsthed

Historie

Efter 9. klasse

Kildearbejde: Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger

  • Sprog og skriftsprog
Arbejdsark

De første to sider af bogen brødrene fra Fanø

Brødrene fra Fanø - ord

Brødrene fra Fanø - videredigtning

Brødrene fra Fanø - hvem ved mest?