Anders List

Hvalfangere fra Rømø

Opgaven

I 1700-tallet blev der drevet en intens hval- og sælfangst i de arktiske farvande ved Grønland. Rømøs kommandører og øvrige søfolk spillede her en meget væsentlig rolle. Fra disse findes en lang række spændende og meget personlige beretninger, ikke mindst fra skæbneåret 1777. På Rømø og til dels også Fanø findes stadig mange ”spor” fra denne storhedstid.

Opgaverne tager udgangspunkt i romanen ”Skibsdreng Anders List fra Rømø” af Ellen Leonhardt. Eleverne vil gennem arbejdet få mulighed for at opnå stor indsigt i, hvordan livsvilkårene i 1700-tallet kunne være for en dreng på deres egen alder. De vil endvidere møde en særdeles spændende del af dansk søfartshistorie.

Forberedelse: 

  • Skaf evt. bogen ”Skibsdreng Anders List fra Rømø” af Ellen Leonhardt
  • Print arbejdsarket med de udvalgte kapitler

Alt efter hvilke opgaver I vælger at arbejde med:

  • Skaf adgang til kort i atlas eller på nettet
  • Skaf adgang til ordbogsopslag i ordbøger eller på nettet
  • Skaf papir og male/tegnegrej

Sådan gør du

Eleverne læser teksten med de udvalgte kapitler, som kopieres til eleverne, eller læreren læser højt (evt. hele romanen).

Herefter kan vælges mellem flg. opgaver:

  • Indtegn ruten på et kort. Sæt tid/dato på lokaliteterne
  • Lav en ordbog over relevante gamle sømandsudtryk fx: skørbug, kommandør, harpun, kabys, spæktønde, ubefaren matros, blåst, spæksnider, hvalbarder, bådshage, forlis, spøkenkikker, stormast
  • Nærlæs kapitlerne 14, 18 og 19. Lav herefter illustrationer hertil. Man kan evt. fremstille handlingsforløbet som en tegneserie som en klasseopgave
  • Skriv Anders’ dagbog den allersidste dag i september 1777
  • Skriv en slutning. Hvordan går det Anders? Finder de land? Kommer Anders nogensinde hjem til sin mor på Rømø?
  • Dramatiser enkelte kapitler.

Mål

Dansk
Efter 6. klasse

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer

  • Fremstilling

Læsning: Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden

  • Sprogforståelse

Billedkunst
Efter 5. klasse

Billedkommunikation: Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt

  • Udstilling og formidling

Historie
Efter 6. klasse

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

  • Det lokale, regionale og globale
Arbejdsark

Hvalfangere fra Rømø