Eleverne lærer hvordan fårene afgræsser digerne og forlandet ved Vadehavet. Eleverne lærer hvordan får græsser og hvordan en drøvtyggermave fordøjer planter.
Opgaven passer sammen med de andre opgaver om "Får ved Vadehavet".
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål.
Hjemme
Arbejd med fårets drøvtyggermaver, mule og klove med udgangspunkt i artiklen ’Får ved Vadehavet’, som findes på to læseniveauer.
Uddel tekster og billeder med får. Lad eleverne læse teksten højt evt. med makkerlæsning eller benyt evt. rollelæsningsstrukturen fra ’Cooperative learning’.
Vis tegningerne af fårets drøvtyggermave, mule og klove.
Rollelæsning
Inddel eleverne i firemandsgrupper.
Lad eleverne læse artiklen med brug af CL-strukturen rollelæsning. Eleverne lægger rollelæsningsarket på bordet midt i gruppen:
1. Oplæser – Læser en stykke af teksten
2. Referent – Genfortæller den læste tekst med egne ord
3. Ord-forklarer - Finder de svære ord og udtryk og prøver at forklare dem. Gruppen må gerne hjælpe
4. Multimodal-læser – Forklarer evt. tabeller, illustrationer mv.
Rollerne roterer med uret, og i næste runde starter sidemanden med at læse teksten osv.
Ude
Hjemme
Lad eleverne tegne et dige med græssende får, som evaluering på forløbet. Stil krav til detaljerne om dyrets bl.a. mund og klove. Der er små hjælpetegninger på arbejdsarket.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad
Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster
Får - faktaark
Får - klove og maver
Får - mund og tænder
Får - rollelæsning
Tegn et dige med får