Landart ved Vadehavet

Opgaven

Landart er kunst i naturen af naturens egne materialer.
Børnene laver alene eller i grupper kunstværker af det, som de kan finde på vaden eller marsken. Værkerne fotograferes og udstilles i børnehaven eller på skolen.

I en kunstordbog står:

”Landart er en kunstretning, der anvender jord, sten eller ler som materiale. Udførelsen og visningen kan finde sted såvel udendørs som indendørs. Værkerne kan have såvel permanent, som ikke-permanent karakter. LandArt opstod som bevægelse omkring 1969 i USA…”  

Oftest bruges naturmaterialer til landart, men også affald fundet ved stedet kan bruges.  

I denne opgave er der inspiration til forskellige typer landart i arbejdsarkene. 

Landart kræver dokumentation. Der lægges op til at foto af de færdige værker udstilles i børnehaven eller på skolen.

Forberedelse:

  • Beslut hvor ved Vadehavet, I skal arbejde
  • Undersøg tidevandet, hvis der skal arbejdes med, hvordan tidevandet kan ændre værkerne. Se nærmere om tidevandet ved Vadehavet her.
  • Print arbejdsarkene eller vis billederne på en skærm.
  • Hvis I vil arbejde med mandalaer, kan I overveje at anskaffe en skabelon at arbejde ud fra
  • Skaf kameraer
  • Skaf evt. små skeer, små skovle og knive
  • Skaf evt. adgang til computere, når I er hjemme igen
  • Skaf evt. materialer til indramning
  • Find et passende sted til udstilling

Sådan gør du

  • Introducer genren Landart. Hertil kan arbejdsarkene bruges
  • Ved vaden eller i marsken arbejder børnene alene eller i grupper
  • Når værkerne er færdige fotograferes de
  • Der kan evt. arbejdes med tidevandet
  • Lad børnene skabe deres værker på vaden og fotografere, hvordan de udvikler sig, når tidevandet kommer.
  • Udstil fotografierne af værkerne tilbage på skolen.

    Mål

    Børnehaveklasse
    Kreative og musiske udtryksformer: Eleven kan udtrykke sig i billeder, musik og drama

    • Fremstilling
    • Kommunikation

    Krop og bevægelse: Eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen

    • Fysisk aktivitet

    Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen

    • Naturnysgerrig

    Billedkunst
    Efter 2. klasse

    Billedfremstilling: Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder

    • Skulptur og arkitektur
    • Digitale billeder

    Efter 5. klasse

    Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering

    • Skulptur og arkitektur

    Billedkommunikation: Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt

    • Udstilling og formidling
    Arbejdsark

    Mandala ved Vadehavet

    Søstjerne ved Vadehavet

    Landart ved Vadehavet - eksempler