Landskabet ved Vadehavet har sit eget særpræg - det flade land, hvor himlen fylder meget.
Lad eleverne male landskabsbilleder ved Vadehavet.
Hvis I ikke har arbejdet med ecoline eller akvarel tidligere må dette introduceres. Ligesom eleverne skal vide, at de nu skal arbejde med dyrt kvalitetspapir.
Papiret klæbes op på en tegneplade med malertape.
Sørg for at eleverne sidder godt, så de kan sidde et stykke tid. Lad dem sidde i en afstand, hvor du let kan gå rundt og vejlede dem, men ikke tættere end de kan få fred.
Lad eleverne vælge et motiv og begynde med at lave en let blyantskitse på papiret.
Former og skygger skitseres og så skal der farvelægges.
Det er vigtigt at eleverne lærer ikke at overmale papiret. Lad det lette og hurtige skinne igennem.
Mal selv og vis hvordan buske, græs osv. kan males. Vis hvordan farven blandes i små mængder og hvordan små hurtige strøg kan blive til græsstrå i vinden og store runde strøg kan blive til truende skyer.
Hvis ikke I har mulighed for at komme til Vadehavet og male, kan I evt. hente inspiration i Marco Broddes akvareller (se arbejdsark), fotos og skitser fra tidligere besøg ved Vadehavet eller i bøger som:
”På Kanten af Vadehavet – Danske Kunstnere for Natur og Miljø besøger Esbjerg Kommune” Tekst af Marco Brodde, Esbjerg Kommune 2009.
”Vadehavshavsbilleder – natur og mennesker i et tidevandsområde” Palle Uhd Jepsen, Varde Museum 2000.
”Klitter, marks & vadehav – 18 kunstnere besøger Fanøs natur” Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg 2004.
Når billederne er tørre, indrammes de. Lav en gennemgang af alle billeder og giv positiv kritik. Udstil billederne på skolen og hold fernisering.
Billedkunst
Efter 2. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder
Efter 5. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
Marco Brodde - Dyrelivet på vaden
Marco Brodde - Dyrelivet på vaden (med navne)
Marco Brodde - Planter langs Vadehavet
Marco Brodde - Planter langs Vadehavet (med navne)