Snak om hvem der æder hvem i Vadehavet?
I kan bruge arket Fødekæder i Vadehavet, som udgangspunkt til at tale om, hvad en fødekæde er – eller hvem æder hvem?
Forslag til spørgsmål:
Leg herefter fødekædelegen som beskrevet, læg puslespil og lav en flot fødekædeuro i børnehaven eller klassen.
Leg fødekædeleg
Roller på lands
Roller til vands
Udvid så legen trin for trin: Èn er ræv, èn er hare, èn er insekt, èn er kveller osv.
Lad nu børnene vælge en rolle. Lad ræven gå på jagt efter haren osv. Lad børnene bevæge sig som en ræv, en hare, en strandskade osv. Lad dyrene æde og jage på samme tid. Når et dyr er fanget /ædt går det ud af legen og bliver ”publikum”. ”Publikum” hold øje med hvem der bliver ædt og om der er hul i fødekæden? ”Publikum” råber stop, når der er hul i fødekæden
Legen stopper når fødekæden er brudt eller når alle er ædt/alle er mætte. Legen leges i forskellige tempi alt efter børnenes alder og om man har prøvet det før
Er velegnet til at lege på tur ved Vadehavet og som repetitionsleg igen på legepladsen.
Fødekædeuro:
Børnehaveklasse
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål
Fødekædepuslespil
Fødekæder i Vadehavet
Klippeark til fødekæder på land
Klippeark til fødekæder til vands