Planterne på din vej

Planterne på din vej

Opgaven

Denne opgave benytter sig af en botanikundersøgelsesmetode, hvor man bruger Raunkiærs Cirkel. Eleverne kaster en ring tilfældigt fire gange i hvert af områderne: Vade, ved en opskylslinje, på marsken og på diget. De tæller antallet af forskellige planter og tager en jordprøve. Observationerne noteres på arbejdsarket.

Du kan med fordel vælge at arbejde med planter og tilpasning inden turen.

Forberedelse:

  • Beslut, hvor ved Vadehavet I vil tage hen
  • Print arbejdsarket
  • Skaf en ”Raunkiærcirkel” (eller lav en lille ring af pil), ske, bæger, vand, skrivegrej til hvert hold.

Sådan gør du

  • Introducer opgaven
  • Lad eleverne arbejde ud fra instruktionen på arbejdsarket
  • Lad eleverne fremlægge deres observationer for klassen.

Mål

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

  • Naturen lokalt og globalt

Biologi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi

  • Evolution
  • Undersøgelser i naturfag
  • Økosystemer

Geografi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi

  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Undersøgelser i naturfag

Naturfag
Efter 10. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag

  • Undersøgelser i naturfag
  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår
Arbejdsark

Planterne på din vej - opgave

Bestemmelsesark planter i Vadehavet

Faktaark - kveller eller salturt

Faktaark - lægekokleare

Faktaark - strandmalurt

Faktaark - strandvejbred

Faktaark - tætblomstret hindebæger

Faktaark - vadegræs

Linjetaksering - miniflora