Vadehavet som verdensarv

Vadehavet som verdensarv - hvor findes der verdensarv?

Opgaven

Ud over Vadehavet er godt 1000 andre steder i verden udpeget som verdensarv. Det er ca. 779 steder som er udpeget som kulturarv, ca. 179 som naturarv og ca. 31 som en blanding.
Lad eleverne undersøge hvilke steder, der udpeget i henholdsvis Danmark/Rigsfællesskabet og i resten af verden.

Lav et kort i klassen med de steder, der er arbejdet med. Lad eleverne præsentere for hinanden og hav i opsamlingen særligt fokus på bæredygtighed og betydningen for bæredygtig udvikling af ændringer i levevilkår og naturudnyttelse, som er en del af FN's Verdensmål 11. Lad evt. eleverne lave præsentationer af verdensarvsstederne med digitale værktøjer, såsom PowerPoint og Prezi.

Sådan gør du

Tal med eleverne om, at anvende forskellige læseteknikker.

De skal kunne:

  • Danne sig et overblik over den faglige tekst
  • Finde en bestemt oplysning i den faglige tekst
  • Nærlæse en tekst med fokus på forståelse af indholdet

Tal med eleverne om læseformål, valg af læseteknik og at de nu skal arbejdes med de to første teknikker.

Inddel eleverne i grupper eller par.

Alle grupper skal arbejde med en af de 10 udpegninger i Rigsfællesskabet (2021) og et antal andre fra hele verden.

Oplysningerne finder eleverne på nettet. Se link nedenfor og på arbejdsarket.

Beslut evt. om grupperne skal vælge noget bestemt i kategorierne:

  • Natur (grøn)
  • Kultur (gul)
  • Mix (grøn/gul)

Listen af verdensarv i fare:

  • Natur (rød cirkel)
  • Kultur (rød rombe)
  • Mix (grøn/rød cirkel)

Symbolerne henviser til whc.unesco.org.

Lad eleverne skaffe oplysninger. Følgende noteres på arbejdsarket:

  • Stedets navn
  • Hvorfor er det udpeget?
  • Hvor ligger det?
  • Er det i fare?
  • En illustration

Klip noteboksen ud.  Sæt snore fra verdensarvsstederne til elevernes noter om stedet på et verdenskort

Alternativt, hvis man vil bruge mere tid på det, kan eleverne lave præsentationer af verdensarvsstederne med værktøjer fra Skoletube fx. Prezi

Lad grupperne præsentere det som de er kommet frem til, når de sætter deres noter op.

Hav i opsamlingen særligt fokus på bæredygtighed og betydningen for bæredygtig udvikling af ændringer i levevilkår og naturudnyttelse.

Før besøget
  • Læs arbejdsarkene i gennem
  • Inddel eleverne i grupper eller par
  • Beslut evt. om grupperne skal vælge noget bestemt i kategorierne. Natur (grøn)– Kultur (gul) - Mix (grøn/gul)
  • Orienter dig kort på whc.unesco.org og https://slks.dk/omraader/kulturarv/verdensarv/
  • Print notebokse og verdenskort
  • Skaf sakse, snor og "lærertyggegummi"
  • Lad evt. eleverne lave præsentationer af verdensarvsstederne med værktøjer fra Skoletube fx. Prezi.

Mål

Geografi
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi

  • Faglig læsning og skrivning

Biologi
Efter 9. klasse

Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi

  • Naturgrundlag og levevilkår

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi

  • Faglig læsning og skrivning

Naturfag
Efter 10. klasse

Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i naturfag

  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold

  • Formidling
  • Ordkendskab
Arbejdsark

Vadehavet som verdensarv - hvor findes der verdensarv - arbejdsark

Fakta om Verdensarv Vadehavet

Vadehavet som verdensarv

Overblik over verdensarvssteder i Rigsfællesskabet

Overblik over verdensarvssteder i hele verden