Ud over Vadehavet er godt 1000 andre steder i verden udpeget som verdensarv. Det er ca. 779 steder som er udpeget som kulturarv, ca. 179 som naturarv og ca. 31 som en blanding.
Lad eleverne undersøge hvilke steder, der udpeget i henholdsvis Danmark/Rigsfællesskabet og i resten af verden.
Lav et kort i klassen med de steder, der er arbejdet med. Lad eleverne præsentere for hinanden og hav i opsamlingen særligt fokus på bæredygtighed og betydningen for bæredygtig udvikling af ændringer i levevilkår og naturudnyttelse, som er en del af FN's Verdensmål 11. Lad evt. eleverne lave præsentationer af verdensarvsstederne med digitale værktøjer, såsom PowerPoint og Prezi.
Tal med eleverne om, at anvende forskellige læseteknikker.
De skal kunne:
Tal med eleverne om læseformål, valg af læseteknik og at de nu skal arbejdes med de to første teknikker.
Inddel eleverne i grupper eller par.
Alle grupper skal arbejde med en af de 10 udpegninger i Rigsfællesskabet (2021) og et antal andre fra hele verden.
Oplysningerne finder eleverne på nettet. Se link nedenfor og på arbejdsarket.
Beslut evt. om grupperne skal vælge noget bestemt i kategorierne:
Listen af verdensarv i fare:
Symbolerne henviser til whc.unesco.org.
Lad eleverne skaffe oplysninger. Følgende noteres på arbejdsarket:
Klip noteboksen ud. Sæt snore fra verdensarvsstederne til elevernes noter om stedet på et verdenskort
Alternativt, hvis man vil bruge mere tid på det, kan eleverne lave præsentationer af verdensarvsstederne med værktøjer fra Skoletube fx. Prezi
Lad grupperne præsentere det som de er kommet frem til, når de sætter deres noter op.
Hav i opsamlingen særligt fokus på bæredygtighed og betydningen for bæredygtig udvikling af ændringer i levevilkår og naturudnyttelse.
Geografi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi
Biologi
Efter 9. klasse
Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi
Naturfag
Efter 10. klasse
Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i naturfag
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold
Vadehavet som verdensarv - hvor findes der verdensarv - arbejdsark
Fakta om Verdensarv Vadehavet
Vadehavet som verdensarv
Overblik over verdensarvssteder i Rigsfællesskabet
Overblik over verdensarvssteder i hele verden