Der er findes en del foldere og tekster om Verdensarv Vadehavet. Lad eleverne læse disse tekster grundigt. Enten i grupper ved at bruge CL-strukturen 'Rollelæsning' eller ved at arbejde med at skrive notater om tekstens indhold i et 'To-kolonne-notat'.
Tal med eleverne om at anvende forskellige læseteknikker.
De skal kunne:
Tal med eleverne om læseformål, valg af læseteknik og at de skal arbejdes med den sidste læseteknik.
Rollelæsning
To-kolonne-notat
Dansk
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Biologi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi
Geografi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi
Naturfag
Efter 10. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold
Rollelæsning
Vadehavet som verdensarv - to-kolonne notatopgave
Folder vores verdensarv Vadehavet
Fakta om verdensarv
Kriterierne for udpegningen