Verdensarv Vadehavet

Vadehavet som verdensarv - Rollelæsning og To-kolonne-notat

Opgaven

Der er findes en del foldere og tekster om Verdensarv Vadehavet. Lad eleverne læse disse tekster grundigt. Enten i grupper ved at bruge CL-strukturen 'Rollelæsning' eller ved at arbejde med at skrive notater om tekstens indhold i et 'To-kolonne-notat'.

Sådan gør du

Tal med eleverne om at anvende forskellige læseteknikker.

De skal kunne:

  • Danne sig et overblik over den faglige tekst
  • Finde en bestemt oplysning i den faglige tekst
  • Nærlæse en tekst med fokus på forståelse af indholdet

Tal med eleverne om læseformål, valg af læseteknik og at de skal arbejdes med den sidste læseteknik.

Rollelæsning

  • Inddel eleverne i 4-mandsgrupper
  • Lad eleverne læse foldere om tekster om Verdensarv Vadehavet med brug af CL-strukturen 'Rollelæsning'
  • Eleverne lægger rollelæsningsarket på bordet midt i gruppen
  • Oplæser – læser en stykke af teksten
  • Referent – Genfortæller den læste tekst med egne ord
  • Ord-forklarer - Finder de svære ord og udtryk og prøver at forklare dem. Gruppen må gerne hjælpe
  • Multimodal-læser – forklare evt. tabeller, illustrationer mv.
  • Rollerne roterer med uret, og i næste runde starter sidemanden med at læse teksten osv.

To-kolonne-notat

  • Sørg for, at alle elever har et to-kolonnenotat foran sig
  • Læreren skal også have et to-kolonnenotat på tavlen
  • Læs et lille afsnit op af fagteksten i klassen
  • Tal om forslag til, hvad overskriften kan være, og beslut så sammen, hvilken overskrift der passer bedst til teksten
  • Skriv overskriften i notat
  • Læs afsnittet op igen
  • Eleverne forklarer til deres sidemand, hvad afsnittet handler om
  • Tal sammen i klassen om hvordan I har forklaret teksten med egne ord
  • Beslut sammen i klassen, hvad der lyder bedst og skriv teksten op på tavlen og i elevernes to-kolonne-notat
  • Fortsæt på samme måde… først på tavlen og derpå individuelt eller i par
  • Lav en fælles opsamling, hvor I forholder jer til både teksternes indhold og arbejdsformen.
Før besøget
  • Læs teksterne og beslut, hvilke tekster eleverne skal læse
  • Beslut, hvilke tekster der skal læses med rollelæsning
  • Beslut, hvilke tekster skal læses, mens eleverne arbejder med To-kolonne-notat
  • Print arbejdsark
  • Afmærk evt. afsnit i tekster til rollelæsning.

Mål

Dansk
Efter 10. klasse

Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst

  • Afkodning
  • Tekstforståelse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Dialog
  • Sproglig bevidsthed

Biologi
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi

  • Faglig læsning og skrivning

Geografi
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi

  • Faglig læsning og skrivning

Naturfag
Efter 10. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold

  • Formidling
  • Ordkendskab
Arbejdsark

Rollelæsning

Vadehavet som verdensarv - to-kolonne notatopgave

Folder vores verdensarv Vadehavet

Fakta om verdensarv

Kriterierne for udpegningen