Eleverne arbejde med fagtekster og artikellæsning. Læreren uddeler forskellige avisartikler om Vadehavet til hvert medlem i en gruppe. Eleverne læser i såkaldte ekspertpaneler avisartikler om Vadehavet og præsenterer efterfølgende deres viden for egen gruppe.
Gruppemedlemmerne mødes i et såkaldt ekspertpanel med gruppemedlemmer fra andre grupper, som alle har samme artikel. Sammen læser og gennemgår ekspertgruppen deres artikel, hvorefter de tilbage i egen gruppe præsenterer deres nye viden.
Der er mange forskellige interessegrupper ved Vadehavet; Jagtforeninger, sejl/surfklubber, ø-foreninger, Fiskeriforeninger, ornitologer, sælentusiaster osv.
Forberedelse:
Avisartikler uddeles, så alle medlemmer i en gruppe har forskellige artikler.
Gruppemedlemmerne mødes i et ”ekspertpanel” med medlemmer fra andre grupper, der har den samme artikel.
I ekspertpanelet arbejder medlemmerne sammen om at læse og forstå indholdet i deres artikel.
Medlemmerne hjælper hinanden med at forberede fremlæggelse/præsentation af stoffet. På arbejdsarket gennemgås tankekort og styrkenotat. Eleverne vælger en af disse metoder til at få overblik over artiklens indhold.
Alle vender tilbage til deres oprindelige gruppe, hvor de tager ”bordet rundt” og præsenterer deres nye viden.
Dansk
Efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Biologi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Geografi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Samfundsfag
Efter 9. klasse
Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handling
Efter 10. klasse
Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Avisartikel-eksperterne - opgave
Vadehavet er enestående
Høring og fredning af Vadehavet
Hovedrengøring til vands
Fanøforeninger går positivt ind
Diget har sikret menneskene men fuglene er fordrevet
Der er lagt utroligt få restriktioner på lokalbefolkningen