Artikler

Avisartikel-Eksperterne

Opgaven

Eleverne arbejde med fagtekster og artikellæsning. Læreren uddeler forskellige avisartikler om Vadehavet til hvert medlem i en gruppe. Eleverne læser i såkaldte ekspertpaneler avisartikler om Vadehavet og præsenterer efterfølgende deres viden for egen gruppe. 

Gruppemedlemmerne mødes i et såkaldt ekspertpanel med gruppemedlemmer fra andre grupper, som alle har samme artikel. Sammen læser og gennemgår ekspertgruppen deres artikel, hvorefter de tilbage i egen gruppe præsenterer deres nye viden.

Der er mange forskellige interessegrupper ved Vadehavet; Jagtforeninger, sejl/surfklubber, ø-foreninger, Fiskeriforeninger, ornitologer, sælentusiaster osv.

Forberedelse:

  • Læs artiklerne der linkes til her eller find nyere artikler på nettet
  • Udvælg, hvilke artikler der er relevante indholdsmæssigt og i sværhedsgrad for dine elever
  • Inddel eleverne i grupper på fire personer
  • Kopier artikler til eleverne
  • Kopier arbejdsarket til eleverne

Sådan gør du

Avisartikler uddeles, så alle medlemmer i en gruppe har forskellige artikler.

Gruppemedlemmerne mødes i et ”ekspertpanel” med medlemmer fra andre grupper, der har den samme artikel.

I ekspertpanelet arbejder medlemmerne sammen om at læse og forstå indholdet i deres artikel.

Medlemmerne hjælper hinanden med at forberede fremlæggelse/præsentation af stoffet. På arbejdsarket gennemgås tankekort og styrkenotat. Eleverne vælger en af disse metoder til at få overblik over artiklens indhold.

Alle vender tilbage til deres oprindelige gruppe, hvor de tager ”bordet rundt” og præsenterer deres nye viden.

Mål

Dansk
Efter 9. klasse

Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst

  • Tekstforståelse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Dialog

Efter 10. klasse

Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst

  • Afkodning
  • Tekstforståelse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Dialog
  • Sproglig bevidsthed

Biologi
Efter 9. klasse

Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Perspektivering i naturfag

Geografi
Efter 9. klasse

Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Perspektivering i naturfag

Samfundsfag
Efter 9. klasse

Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handling

  • Medier og politiker

Efter 10. klasse

Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger

  • Politiske problemstillinger

Naturfag
Efter 10. klasse

Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår
Arbejdsark

Avisartikel-eksperterne - opgave

Vadehavet er enestående

Høring og fredning af Vadehavet

Hovedrengøring til vands

Fanøforeninger går positivt ind

Diget har sikret menneskene men fuglene er fordrevet

Der er lagt utroligt få restriktioner på lokalbefolkningen