I 1959 blev der første gang stillet forslag om anlæggelse af en fast forbindelse til Fanø. Med afsæt i artiklen ”Fanø i en skæbnetime” fra Berlingske Aftenavis 1959 forbereder eleverne i grupper en paneldebat for og imod en fastforbindelse.
Forberedelse:
Dansk
Efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
Historie
Efter 9. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
Samfundsfag
Efter 9. klasse
Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handling
Geografi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Fast forbindelse til Fanø - opgave
Fanø i en skæbnetime 1
Fanø i en skæbnetime 2