I 1969 blev der stillet forslag om bygning af en dæmning fra Rømø til Mandø, Fanø, og Esbjerg, så hele den indre del af Vadehavet blev omdannes til et inddæmmet område, den såkaldte ”Vadehavsplan”. Eleverne forbereder i grupper en paneldebat for og imod ”Vadehavsplanen”.
Forberedelse:
Dansk
Efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
Historie
Efter 9. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
Samfundsfag
Efter 9. klasse
Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handling
Geografi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Vi tørlægger Vadehavet
Min mening om Vadehavsplanen
Så skal vi nok engang snakke Vadehavsplan A4
Så skal vi nok engang tale Vadehavsplan A3