Eleverne samler planter ved Vadehavet marsken eller strandengen og ud til vadefladen. De sorterer planterne og arbejder med planternes levested og tilpasning i det særlige tidevandsområde.
Forberedelse:
Lad eleverne samle planter ved Vadehavet. Start inde på land fx på diget. Lav en række langs kysten og gå ud mod vandet. Man kan eventuelt hjælpe eleverne med at fokusere ved at markere punkter med stokke, hvor de skal lede efter planter.
Eleverne skal samle et eksemplar af hver planteart de møder. Bagefter samles klassen for at sortere. Planterne lægges op på række efter, hvor de vokser - fra længst inde mod land og ud til ”vandkanten”. Eleverne vil opleve at nogle planter vokser flere steder mens andre kun vokser et sted.
Tal med eleverne om:
I kan evt. forsætte med:
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
Kommunikation: Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger
Biologi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi.
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
Bestemmelsesark planter i Vadehavet
Faktaark - kveller eller salturt
Faktaark - lægekokleare
Faktaark - strandmalurt
Faktaark - strandvejbred
Faktaark - tætblomstret hindebæger
Faktaark - vadegræs