Linjetaksering

Linjetaksering - Planterne ved Vadehavet

Opgaven

Brug linjetakseringsmetoden til at arbejde med undersøgelse af de fysiske forhold, der betinger planters zonering i en bestemt biotop.
Udspænd en snor mellem to stokke fra vaden og ind i landskabet.
Lad eleverne registrere plantearterne for hver meter.

Du skal bruge følgende til forløbet:

  • Forberedelse
  • 1 målebånd
  • 20 meter
  • 2 stokke på ca. 1½ meter
  • 25 meter murersnor
  • Evt. 1 libelle (instrument der måler vinkler i lodret og vandret plan)
  • Blyanter
  • 1 tommestok
  • Bestemmelsesnøgle til planter (evt. flora)
  • Poser til jordprøver (hvis ikke jorden testes på stedet )
  • Labels til poser
  • Vandfast tusch
  • Vægt med 0,1 grams nøjagtighed
  • Gasbrænder
  • Ildfast skål på stativ
  • 25 kolber/vaser
  • Salt
  • Udstyr til måling af pH-værdi, fx Ohlsens enke

Sådan gør du

Eleverne arbejder ud fra arbejdsarkene med opgaverne.

Opgave 1

  • Find et område hvor plantedækket er varieret og hvor selve vaden når op til en lille strandvold/forlandsskrænt
  • Anbring den ene stok ude på vadebunden og den anden 20 meter inde på marsken
  • Udspænd snoren mellem de to stokke og sørg for at den er vandret ved hjælp af libellen
  • Læg målebåndet mellem de to stokke således at 0 starter ude på vaden
  • Nu skal I registrere plantearterne for hver meter
  • I starter ude på vaden og kigger på planterne max 50 centimeter fra snoren på hver side
  • Indfør planternes navne i skemaet efterhånden som de dukker op langs jeres linje
  • I skal også måle afstanden fra snoren og ned til jorden for hver meter
  • Resultaterne skrives i skemaet på arbejdsarket
  • Se tegninger på arbejdsarket

Opgave 2

  • Tag jordprøver og put dem i poser mærket med metermål for, hvor prøven er taget
  • Når I kommer hjem kan I undersøge jordbunden for vandindhold, humusindhold og pH-værdi
  • Resultaterne skrives i skemaerne på arbejdsarket

Opgave 3

  • Tag fem eksemplarer af hver plante med hjem, så I kan undersøge planternes salttålsomhed; hvor meget salt kan de enkelte planter tåle før de dør?

Mål

Biologi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi

  • Evolution
  • Undersøgelser i naturfag
  • Økosystemer

Geografi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi

  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Undersøgelser i naturfag

Naturfag
Efter 10. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag

  • Undersøgelser i naturfag
  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår
Arbejdsark

Linjetaksering - opgaver

Bestemmelsesark planter i Vadehavet

Faktaark - kveller eller salturt

Faktaark - lægekokleare

Faktaark - strandmalurt

Faktaark - strandvejbred

Faktaark - tætblomstret hindebæger

Faktaark - vadegræs